Undervisningsmateriale

Indskoling

Introduktion til Team Rynkeby Skoleløbet og livet som barn med en alvorlig lungesygdom

Neden for finder du øvelser og film, som introducerer elever i indskolingen til Team Rynkeby Skoleløbet og til livet som barn med en alvorlig lungesygdom.

Forløbet kommer også ind på lungernes funktion og vigtigheden af sunde lunger.

Du kan sammensætte dit eget forløb ud fra elementerne eller følge det samlede forløb, der kan downloades enten som PowerPoint-præsentation eller som PDF.

 

Sådan kan du forberede dig inden

Læs og print "Spørgsmål og svar om lungesygdomme hos børn", så du er klar til at besvare elevernes spørgsmål. Papiret kan også uddeles i klassen.
Gennemse elementerne og vælg dem, som du synes passer til din undervisning.

 

Det skal du bruge

Øvelser: Et sugerør per elev i klassen + tegneredskaber og adgang til printer.
Film og præsentation: Skærm med lyd og internetforbindelse.

Det fulde forløb

 

Download forløbet ”Lungesnak - Øvelser og fortællinger om lungerne for indskolingen”.

 

De enkelte elementer

  • Se filmen fra DR Ultra: “Klarer Nicklas sit første løb?” Hvordan er det at have en lungesygdom? Mød Nicklas, som løber sit første skoleløb, selvom han har cystisk fibrose – og kun har halvdelen af den lungekraft, som raske børn har (ca. 4:30 min).

  • Leg: Sugerørsøvelsen Lad eleverne prøve, hvordan det er at have en alvorlig lungesygdom ved at trække vejret gennem et sugerør (ca. 5-10 min.).

  • Leg: "Alle dem som" er en god introduktionsleg, hvor eleverne bliver opmærksomme på lungernes funktion ved at komme med eksempler på, hvornår lungerne bruges (ca. 15 min.).

  • Quiz: Test jer selv. Spørg eleverne, hvad de ved omkring lungerne, så du kan tage udgangspunkt i deres viden. Download PDF med baggrundsviden til læreren.

Relaterede spørgsmål

  • Hvor sidder lungerne?
  • Hvor mange lunger har vi?
  • Hvad bruger vi lungerne til?
  • Kan man leve uden lunger?

NB: Der findes også en større lungequiz som kahoot. Den kan du finde her.

Dagdrømmeri

En film om en lungesyg pige, skrevet og produceret af skuespiller Line Kruse

Se filmen her

Alberts historie

Læs billedbogen om Albert, som har en lungesygdom, for eleverne. Alberts historiestår som noter i Power-Point-præsentationen sammen med en række øvelser. Historien og øvelserne kan også downloades som PDF

Alberts Historie

Vejrtrækningsøvelse

Formål: Eleverne skal prøve at trække vejret med de ”rigtige” muskler (maven)
Metode: Eleverne skal lægge sig ned og lægge en ting på maven fx bog eller penalhus. De skal trække vejret dybt og helt ned i maven. Hvis de trækker vejret rigtigt bruger de maven. Så kan de se, at tingen på maven bevæger sig op og ned.

Spørgsmål

  1. Hvordan har I det?

  2. Bliver I mere afslappede?
    Hvornår kan I trække vejret på denne måde? (inden du skal sove, når du skal koncentrere dig for at skyde en bold præcis, andre situationer?)

  3. Tegneopgave: Giv eleverne en kopi af illustrationen fra Alberts historie og lad dem farvelægge den. Bed eleverne om at vise tegningen derhjemme og genfortælle historien om Albert.
    Afrunding: Hvad kan DU gøre? Gruppearbejde og diskussion i plenum. Download PDF her.

    Tegneopgave: Giv eleverne en kopi af illustrationen fra Alberts historie og lad dem farvelægge den. Bed eleverne om at vise tegningen derhjemme og genfortælle historien om Albert.

    Afrunding: Hvad kan DU gøre? Gruppearbejde og diskussion i plenum. Download PDF her.

Materialet er udviklet af Lungeforeningen på vegne af Børnelungefonden i samarbejde med Signe Rohde Kommunikation, illustrator/grafiker Anja Løfkvist og læge Jonathan Grønbæk fra Dansk BørneAstma Center.

Tak til Skuespiller Line Kruse og livilungerne.dk

Lungeforeningens vision er et samfund, hvor flere mennesker har sundere lunger - livet igennem. Læs mere på www.lunge.dk.